Förlossningsberättelse för Isabelle

Kopierade från en annan sida, så jag skrev det för snart 3 år sedan.
 
Dags för att skriva hur det gick till när Isabelle föddes.
Söndagen den 25 oktober så började jag få sammandragningar på förmiddagen. Hade dom hela dagen och jag misstänkte att nu kanske det har startat. Vi var iväg på folkets hus på loppis med fam. carnebrant/nässen. Sen åt vi även middag tillsammans hos dom. På kvällen vid 21 så började sammandragningarna/värkarna bli kraftigare och göra mera ont. Ringde mamma och förvarnade om att vi kanske skulle åka in på förlossningen under natten. Hon var ledig dagen efter så hon skulle komma hit om det behövdes. Jag gick och la mig strax efter 21 men jag kunde inte somna, det gjorde rätt så ont och det var väl kanske 15 min emellan värkarna. Vid 24 så ringde jag förlossningen och jag fick till svar att försöka vila, lättare sagt än gjort. Jag skulle återkomma när jag inte klarade av att vara hemma längre och när värkarna var mera täta, typ 5-10 min emellan. Jag lade mig i soffan och försökte vila, halvslumrade väl mellan värkarna. Ringde igen vid halv 2 tiden och sa att nu ville jag komma in och då var det kanske 5 min emellan värkarna. Ringde mamma och Jocke gick ut och startade bilen. Mamma kom som ett skott och tyckte att vi var så lugna jämfört med henne=) Men jag var inte alls stressad utan tog det väldigt lugnt. Väskan var ju redan packad så vi drog iväg mot förlossningen. Kom in vid halv 3, jag fick väga mig, byta om och fick på mig en sån där som registrerar barnets puls. Efter en stund så gjorde bm (sigun svelander) en undersökning, då var jag redan öppen 6cm. det var kanske vid 3- 3:30 tiden. Då blev det lite bråttomt om jag skulle hinna få ryggmärgsbedövningen. Så hon ringde narkosläkaren som skulle komma och ge mig den. Det var inte säkert att han skulle hinna. Som tur var så han jag få den tack och lov. Under tiden vi väntade på han så flyttades vi över till förlossningsrummet. Fasen vad ont jag hade innan bedövningen. Trodde jag skulle krevera. Men efter den så kändes det mycket bättre och jag fick ligga å vila lite under värkarna som nu var väldigt täta. Men det dröjde inte länge innan det kändes som jag skulle vilja krysta så jag ringde på bm och hon kom och undersökte mig. Jag var då helt öppen och kl var halv 6 ca. Då var det dags att börja krysta ut Isabelle. Jag låg på min vänstra sida och Jocke fick hålla i mitt en ben när jag krystade...haha.. Ont som satan gjorde det och vilken enorm kraft det är i krystvärkarna. herreguuud! Men 05.58 så föddes vår andra dotter=) behövde bara krysta i en halvtimme. Såå mycket lättare än med Selina.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0